11-12-2017

Bouw Brainport Industries Campus van start

Eindhoven, 11 december 2017 - De bijeenkomst rondom het officiële startschot kon vanmiddag vanwege het slechte weer niet doorgaan, maar de bouw van de Brainport Industries Campus is desalniettemin van start gegaan. Het wordt de eerste locatie in Nederland waar de maakindustrie op grote schaal faciliteiten voor productie, opslag, logistiek, onderzoek en innovatie gaat delen in een zogenoemde ‘Fabriek van de Toekomst’. De omvang van het project is met 200 hectare (400 voetbalvelden) dan ook enorm. BIC richt zich op high-tech toeleveranciers, waarmee de Nederlandse industrie internationaal voorop loopt.

Het gaat bij de bouw van de eerste fase om 100.000 vierkante meter, die volgend jaar onderdak gaat bieden aan onder andere Anteryon, leverancier van industriële apparatuur, en KMWE, toeleverancier van de luchtvaart (Boeing, Airbus), ruimtevaart, machinebouw (General Electric), de medische sector en de halfgeleiderindustrie. Ook ICT-ontwikkelaars Hightech Software Cluster en Softwareport nemen er hun intrek, net als het Summa College. Vanaf augustus 2018 volgen zo’n 1.600 mbo-studenten techniek en procestechnologie in de Fabriek van de Toekomst hun opleiding.

Talent
De Brainport Industries Campus is een uitgelezen kans voor de versterking van ketensamenwerking, innovatie en veel efficiëntere productie”, aldus Ferdinand Gremmen, directeur van Koninklijke VolkerWessels onderneming SDK Vastgoed en ontwikkelaar van de BIC. “Door de samenwerking met kennisinstellingen en onderwijs betekent het daarnaast een boost in het aantrekken en opleiden van talent op het gebied van techniek.”

Werkgelegenheid
Wethouder Staf Depla: "De manier waarop Brainport Industries Campus high tech maakbedrijven samenbrengt in het groene gebied Brainport Park gebeurt nog nergens in Europa. In feite werkt de hele high tech toeleverketen, van kleine start-ups tot multinationals, samen in één grote ‘Fabriek van de Toekomst’ op één locatie. Dat is tevens goed nieuws voor de werkgelegenheid.”

Smart building
Het smart building principe van de Fabriek van de Toekomst zorgt voor maximale flexibiliteit. Doordat ruimtes volledig modulair zijn kunnen bedrijven adequaat inspelen op veranderende marktomstandigheden. Daarnaast delen de bedrijven hoogwaardige faciliteiten, zoals cleanrooms, flexibele productieruimtes, magazijnen en andere geavanceerde voorzieningen.

Over Brainport Industries Campus
De Brainport Industries Campus ligt vlakbij Eindhoven Airport, de A2/N2 en het Beatrixkanaal. De totale oppervlakte is 200 hectare, waarvan een derde deel wordt bebouwd met vijf grote bedrijfsgebouwen. Elk gebouw beschikt over gedeelde faciliteiten en kan telkens worden aangepast aan de veranderende eisen van gebruikers. Grenzen tussen bedrijven verdwijnen daardoor en dat maakt nieuwe samenwerkingsmodellen mogelijk. De ambitie is om de campus tot een internationale showcase te laten uitgroeien die de kracht van de toeleverketen in de regio versterkt.

Door de gebouwen loopt een glazen atrium met horeca en paviljoens voor onderwijs en projecten. De ruimte om de gebouwen vormt één geheel met het groene, bosrijke gebied van het nieuwe stadspark Brainport Park. Daar komen wandel- en fietspaden, weiden en bijzondere tuinen.

Fotobijschrift
De bouw van de Brainport Industries Campus is van start gegaan (foto: Bouwfotografe.nl)

Voor meer informatie, beeldmateriaal (hoge resolutie) en interviewverzoeken
Havana Orange